8/26/2009

Weird? Waddaya mean?

I always sit like this...


Apropo... Elin, hadde du noen gang problemer med at fargene endra seg når du lastet bildene opp til nettet? Har en del fine blomsterbilder, men vil ikke legge de ut før jeg får fiksa det... Sikkert bare en innstilling jeg har kommet borti. Anyone?

Edit: Hva skjer a? Det er 3 gang noen må rette på engelsken min på kort tid! Jeg som pleide å skrive helt feilfritt! Det går vel kanskje litt fort i svingene her noen ganger...

Og siden så mange spurte: Ja, jeg har tatt bildet på Bolstad.

10 comments:

Hege - BOLIGglede said...

komisk!..hester er rare dyr:)

Mette said...

hahaha. :D er dette på bolstad? komisk. :)

Linda - prøvd å save for web? at fargene står som RGB? 8-bit?

Thea said...

Hehe,er det et bilde tatt av deg? Kult bilde.

ElinSire said...

Haha! Så komisk!! Kult bilde :)
Har ikke hatt problemet, Linda, men har lest det Mette skriver der. Prøv det :)

Mariell said...

Haha, sykt kult bilde :D Er det du som har tatt det?

Kjetil said...

Du må stille in PhotoShop til å konverterer bildet til samme fargeprofil som PhotoShop jobber i. Da får du aldri mer save for web-problemer.

Torstein som viste meg det.

I PhotoShop velger du Edit -> Color Settings. Her står mine working spaces på RGB: Color LCD (Altså samme fargeprofil som min skjerm, dvs. at bildet blir så likt som det ser ut når jeg jobber med det).

CMYK: Euroscale Coated v2

Og litt lenger ned skrur jeg på Ask When Opening på Profile Mismatches.

Håper det hjelper.

Når du nå åpner et nytt bilde, så vil du få feilmelding om at bildet gjerne ar en embedded fargeprofil fra kameraet, da velger du "Convert document's colors to the working space".

Når du velger save for web, så får du opp et dialogvindu hvor du ikke velger at den skal konverteres til sRGB, Preview: Use Document Profile (da ser du at bildet ikke mister en masse farger og informasjon som tidligere), Metadata: None.

Vet ikke om alt dette er nødvendig for å fikse problemet med farger som endrer seg, men det er slik jeg har satt det opp, og det funker kjempebra :)

:) said...

hahahahaha

*tørke tåre*

Kjetil said...

Forresten så heter det weird, ikke wierd.

Ev. weirdo!

eli e said...

Det kuleste bilde ever!! :-D

Betty boo said...

Ha ha HA; jeg bare DIGGA detta bildet! :0) Kuleste ever.

Og digegr deg med kamera, kommer til å bare bli bedre og bedre her inne;)